В българия, поради слабото его на човечетата, появата и успешното виреене на нови и успешни идеи е силно възпрепятствано. Новото и успешното е подтискано с цел да НЕ се изложи старото. Да не блесне по бели гащи. Няма доблест да се признае, че никой не е съвършен и всеки може да се развива повече и повече, особено, ако комуникира с други успешни личности. Това праща голяма част от българските специалисти в графата на мудните (Laggards). Специлано треньорите са се загнездили точно там.
Преди 5-6 години си мислех, че ей сега с огромния си ентусизаъм ще светна всички как да се хранят и тренират правилно и успешно. Днес вече знам от опит колко безполезен е един такъв почин.
Аз съм иноватор (Innovators). Хората работещи в екипа ми са от малцинството на мислещите свободно, критично и търсейки успех (Early Adopters). Те са авангард. Към тях се числят и професионалните спортисти, които ползват услугите ми. Клиентите на бизнеса ми за здраве са смес от авангарда и част от масата, която по-бързо възприема новите идеи (Early Majority). Масата, която чака нещата да станат масови, няма пресичане с мен (Late Majority). Тя, евентуално, ще ползва разпръстаните от мен идеи наоколо. Ще ползва "ментетата". Чака какво ще кажат по телевизията. А малцинството на съзнателно мудните ми е антипод (Laggards).
Ето малко наука, показана ми от Вал, която ги нищи тези дебри на познанието. Ако ми го беше показала преди 5-6 години, щях да й обясня колко е грешно това ;-) но днес съм убеден в правотата му от личен опит.
Rogers model for the adoption and diffusion of innovations
The innovation adoption curve of Rogers is a model that classifies adopters of innovations into various categories, based on the idea that certain individuals are inevitably more open to adaptation than others. It is also referred to as Multi-Step Flow Theory or Diffusion of Innovations Theory.
Innovators
Brave people, puling the change. Innovators are very important communication.
Early Adopters
Respectable people, opinion leaders, try out new ideas, but in a careful way.
Early Majority
Thoughtful people, careful but accepting change more quickly than the average.
Late Majority
Skeptic people, will use new ideas or products only when the majority is using it.
Laggards
Traditional people, caring for the "old ways", are critical towards new ideas and will only accept it if the new idea has become mainstream or even tradition.
The diffusion of innovations curve (innovation adoption curve) of Rogers is useful to remember that trying to quickly and massively convince the mass of a new controversial idea is useless. It makes more sense in these circumstances to start with convincing innovators and early adopters first. Also the categories and percentages can be used as a first draft to estimate target groups for communication purposes.
Diffusion research focus was on five elements: 1) the characteristics of an innovation which may influence its adoption; 2) the decision-making process that occurs when individuals consider adopting a new idea, product or practice; 3) the characteristics of individuals that make them likely to adopt an innovation; 4) the consequences for individuals and society of adopting an innovation; and 5) communication channels used in the adoption process.
източник www.valuebasedmanagement.net