20 октомври 2007

Общественото образование като спирачка

Общественото образование има за цел да даде познание и представа за света на всички. Напълно естествено от това следва то да е лишено от гъвкавост и да е в ущърб на индивидите желаещите конкретно и експедитивно развитие.

Моята представа за ОО е то да започне около 6 годишна възраст под формата на опознавателни игри - опознаващи околните хора, поприща, изкуство, природа, спортове-игри. И така 3 години. Към 9 годишна възраст следва запознаване с науките - логика, математика, език, физика, химия, биология, конкретни спортове. И така 3 години. Към 12 годишна възраст е време за специализация. Всяко дете има интереси и дори един конкретен. Предишните 6 години ще са го запознали с много интересни теми и изборът му ще е богат и ясен, втч и в спорта. И така 3 години. На 15 вече имаме млад човек, който сам е избрал и е развил за себе си конкретна сфера на познание и умение. Сега пред него седи избор да продължи или да осъзнае, че има и други интересни нему сфери и е време да започне нещо ново. Което и от двете да избере - да продължи или да смени - през следващите 3 години ще може да стане висш в сферата си или да е положил солидни основи на нова сфера. И така 18 години наистина могат да се нарекат пълнолетие.
Следват 7 години за трупане на опит и реализация в избраната професия. На 25 бизнесът ще е потръгнал и изкачването ще продължи. Ако му е омръзнало, то ще се посвети на следващата сфера на интерес, който нов старт е идеален и за тази възраст.

Аз съм учил 17 години обществено образование и днес упражнявам коренно различна професия, която започнах да овладявам чрез самообучение на възраст 26 години. Професията ми комбинира хранене, биохимия, физиология, биомеханика, педагогика, психология, маркетинг, управление, администрация и още специалности. Всичко това специализирам на база мотивацията си и чрез целенасочената работа с хора личности. Докато специализирах трупах имидж, изхранвах се от същата тази професия. Днес съм по-добре от всякога, само 4 години след началото. Услугата, която предлага спортния ми клуб SPIDER SPORT е най-добрата в България. Продължаваме да се развиваме и лавината нараства.

И така в главата ми идва резонния въпрос, защо е нужно да се учи без практика в продължение на 12 или дори 20 години. Всички знаем, че сме забравили 90% от назубреното. Не може ли всичко това да е по-резонно, по-компактно, в по-кратко време. Пълни сме с псевдо знание, което се изучава масово.

Дедите ни на 18 години са предвождали бизнеси, армии, държави. Подобни примери има и днес, но са единици. Обикновено ги смятаме за изключение. Днес на 18 годишните казваме деца и ги водим за ръка към кандидат студентските списъци. Разбира се ние сме решили какво е добро за тях.

Децата ми ще имат гъвкаво образование. Ще получат основно и средно образование в рамките на 6 години, на възраст от 6 до 12 години. Аз и избрани от мен учители ще им преподаваме. Предметите и темите ще са определени от мен и въпросните учители. Това се нарича поемане на отговорност. Масите биха го видели като безотговорно, защото са научени институциите да мислят вместо тях. Докторите мислят за здравето, полицията за сигурността, даскалите за образованието, учените за откриването на топлата вода и газирането й.

При разговори са ми казвали, че ще ощетя децата си като ги лиша от контакта с други деца в училище. Трябвало да се учат да контактуват, да се сбият с някого и прочие. Нима само в училище може да контактува едно дете? Нима всичките ви познати от времето, когато сте били в обществени училища, са от тези училища? Разбира се, че не. Лично аз имам силни приятелства от тренировките по Таекуондо и изобщо всички средища на хора с интереси, които споделям. А относно сбиването, ако е важно, ще ги пращам да набиват децата ви. Щом е важно за вас.

Децата ми от малки ще присъстват пълноценно в моя живот и професия. Ще се обогатяват от контакта ми с хората и начина ми да действие. Ще ползват всичкото ми познание за света. Ще познават източниците на информация и ще развиват интересите си. Какво ще изберат за себе си ще е техен съзнателен акт, а моето участие няма да се състои в някаква си заповед, а ще е наслоено с годините. Ще съм им дал визия. Решенията за техния живот са си техни.

You know what they say: 'Study long, study wrong'.
Snoop Dogg feat. Rage Against the Machine and Charlie Wilson
Snoop Bounce